srijeda, 23. listopada 2013.

Stollen - njemacki bozicni kolac

Kupila sam nedavno knjigu na snizenju - Die große Backschule. Najbolje potrosenih 10€ u zivotu, definitivno jedna od boljih investicija. Knjiga sadrzi recepte za sve klasicne i cesto spominjane kolace i torte, savrseno je objasnjeno - detaljno, a opet jednostavno.



Prvi kolac iz knjige koji sam odlucila napravit je stollen - tradicionalni njemacki bozicni kolac. Kupila sam ga gotovog u trgovini x puta - uvijek za nekog drugog, nikad ga nisam ni probala. Grozdjice me odbijaju, jednostavno ih ne volim.

Postoje razne vrste, sa bademima, sa marcipanom, bez marcipana, sa maslacem. U biti na vama je sto cete u njemu upotrijebiti. Ja sam napravila klasicni, tocno po receptu - sa grozdjicama, bademima i maslacem.

Vrijeme potrebno za izradu ovog kolaca je cca 5 sati i 35 minuta. Znam, sad ste uzdahnuli, prekrenuli ocima i odustali. No, ne odustajte tako lako jer se zapravo radi o tome da se tijesto dize sat vremena, onda jos 2 sata, pa ga se ostavi na miru 20 minuta... Plus pece se sat vremena. I sama sam bila zabrinuta hocu li ja cijeli dan trkcarat oko kolaca koji uopce necu jesti? No stvarno nije tako, vecinu vremena kolac odmara (u knjizi pise ukupno 3 sata i 50 minuta), treba ga samo par puta premjesiti, tako da stvarno nema puno posla oko njega.

Sastojci za tijesto:
185 ml mlijeka
1 kvasac
100 g secera
500 g glatkog brasna (tip 550)
1 prstohvat soli
1 jaje (sobne temperature)
250 g maslaca
na vrh noza cimeta
na vrh noza kardamoma

Sastojci za punjenje:
150 g grozdjica
60 ml ruma
100 g nasjeckanih badema
50 g zitronata (usecerenih/kandiranih kockica kore limete)
50 g orangeata (usecerene/kandirane kockice korice narance)

Sto vam jos treba:
brasno za posipavanje
cca 50 g maslaca za premazivanje nakon pecenja
staub secer

Ja iskreno kod nas prije nikad nisam cula za taj zitronat (cita se citronat) i orangeat, ali ovdje u Njemackoj ga ima u svakoj trgovini. Vidjela sam ga u Lidlu tako da bi ga vrlo lako moglo bit i kod nas. sve u svemu - izgleda ovako:


Ajmo dalje. Prvo i osnovno - maslac mora biti mekan sto znaci da ga trebate nesto ranije izvaditi iz frizidera, par sati nek bude na sobnoj temperaturi.


Mlijeko ugrijte da bude mlako u jednom loncu, te u njega dodajte kvasac (ja ga obicno iskidam na male komadice) sa 1 zlicicom secera i 4 zlice brasna. Sve dobro pomjesajte i razmutite te ostavite poklopljeno pola sata.



Ostatak brasna stavite u jednu zdjelu i pomjesajte ga sa ostatakom secera i prstohvatom soli. U sredini napravite rupu i nju ubacite jaje. Takodjer dodajte mlijeko sa kvascem, cimet i kardamom. Rukama umjesite tijesto. Ja sam maslac prekasno izvadila tako da sam ga izrezala na nekoliko manjih komada na tanjur i tako stavila na radijator da malo omeksa. Tako sam ga i dodavala u tijesto - komad po komad mjesila. Na kraju sam dobila jednostavno savrseno tijesto. U receptu pise za slucaj da se tijesto pretjerano ljepi za prste - dodati jos brasna, no to meni stvarno nije bilo potrebno. Bilo je jednostavno savrseno, meko, podatno i nije se lijepilo.



Tijesto staviti na toplo mjesto da se dize sat vremena.


Za to vrijeme grozdjice ukuhati u vodi da se "napuhnu". Tada ih ubaciti u jednu zdjelicu sa rumom na 30 minuta. Nakon 30 minuta izvaditi ih iz ruma i ocijediti.


Tijesto nakon sat vremena premjesiti, i razvaljati na debljinu cca 2 cm. Ja sam slucajno razvaljala pretanko ali nema veze, stvarno nije toliko bitno.



Cijelu povrsinu posipati bademima, grozdjicama, citronatom i orangeatom.





Zarolati kao guzvaru i sve zamjesiti jos jednom.





Oblikovati kolac - mozete kao klasicni stollen ili kao obicnu strucu kruha.

Klasicni oblik dobijete tako da tijesto razvaljate u ovalni oblik i onda cca trecinu prebacite preko ostatka te ga po sredini malo utisnete. To sam ja napravila, samo sam nazalost (opet!) pretanko razvaljala.


 
Strucu pokrijte cistom krpom i ostavite 2 sata.




Pecnicu ugrijte na 180 stupnjeva, pleh sa kolacem postavite na srednju visinu i pecite cca sat vremena.


Kada je kolac pecen tako vrelog iz pecnice odmah ga premazati maslacem. Kada se ohladi obilno ga posipati staub secerom. Ja to nisam odmah napravila vec sutradan jer sam bila uvjerena da imam secera, a naravno nisam imala.

 
I sad ono najbitnije - kolac ostaviti tjedan dana! Nakon sto odstoji tjedan dana spreman je za serviranje - prije serviranja jos jednom ga obilno posipasti secerom jer sav prethodni upio.

Moj je polovica jer mi je slucajno pukao po pola kad sam ga uzela u ruku. Eto, ako nista zbog toga je bolje da bude deblji.





Eto, uopce nije tesko. Ako budete pravili javite mi kako je ispalo. Ja ne volim grozdjice pa ga nisam jela, samo sam probala jedan mali komadicak i mogu rec da me okus odusevio.

Mene sad samo jedna stvar brine. Sto sljedece iz knjige napraviti? :)

1 komentar:

  1. Ta kuharica mi se čini zanimljiva. Stollen nije nešto što volim, ali sigurno bih našla zanimljivih stvari u kuharici.
    Pozdrav od imenjakinje po blogu:)

    OdgovoriIzbriši